Installaties, performance, sculpturen en film. Bewegende en driedimensionale kunst is voor Petra Kleyn (42) de manier om haar inspiratie vast te leggen. De beeldend kunstenares uit Asperen groeide op in een gezin waarin kunst vanzelfsprekend was. “Op mijn zesde ging ik al mee naar opera en ballet. Mijn moeder is kunstenaar, dus ik ben letterlijk opgegroeid tussen de olieverf en drukpers.” Kleyn studeerde in 2005 af aan de Gerrit Rietveld Academie. Daarnaast volgde zij aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem de docentenopleiding.
De kunstenares werkt op locatie buiten en voegt daar, bijna spelenderwijs, iets aan toe waardoor je als kijker jezelf ineens in een andere wereld waant. De gevoelens die de werken oproepen zijn telkens anders en dat werkt intrigerend. “Transformatie is de kracht van kunst. Van iets alledaags iets heel bijzonders maken. Ieder mens maakt in zijn leven moeilijke en verdrietige dingen mee. Mijn ervaring is dat menselijk lijden een onuitputtelijke brandstof is om schoonheid mee te creëren. Ik vergelijk het vaak met een lotusbloem. Deze bloem staat voor absolute schoonheid. Tegelijkertijd staat de bloem onder water met haar wortels diep in de vieze modder.”
Kleyn vindt haar inspiratie vaak terwijl ze onderweg is. Een verlaten steenfabriek, een eindpunt van een snelweg of gewoon zomaar op straat. De ene keer voegt ze iets toe aan het beeld waardoor het irreëel wordt, een dromerig beeld vol poëzie. De andere keer word je op het verkeerde been gezet en creëert het beeld een gevoel van vervreemding.
Deze vrijdag draait er in bij Lingefilm in Geldermalsen een documentaire van Kleyn. Een kijkje in het leven van Brigitte Kleyn-Altenburger, de moeder van Petra Kleyn. “Mijn moeder maakt glaskunst door te etsen. Een ingewikkeld proces dat op het punt staat in de vergetelheid te raken. In de film heb ik uitersten vastgelegd. Mijn moeder is een bescheiden dame. Netjes gekleed, haar in een knot. Maar voor haar kunst hult zij zich in een beschermend pak en gasmasker en werkt zij met agressieve zuren. Het resultaat is verfijnd etswerk in glas, adembenemend. Het was een bijzondere ervaring zo dicht onder de huid van mijn moeder te kruipen. Ik heb het ervaren als een echte ontdekkingsreis.”